Trawersy specjalne. Co warto o nich wiedzieć?
Trawersy, nazywane również belkami trawersowymi, to specjalne konstrukcje wyposażone w dwa punkty podwieszenia lub więcej. Używa się ich wtedy, gdy potrzebny jest dodatkowy element łączący urządzenie dźwignicowe z ładunkiem, na przykład w sytuacjach, w których istotne jest odpowiednie rozłożenie ciężaru, ponieważ przenoszony przedmiot jest zbyt długi lub ciężki, by do jego transportu wystarczył pojedynczy punkt podwieszenia. Sprawia to, że trawersy są narzędziami o niezwykle szerokim zastosowaniu: wykorzystuje się je do podnoszenia ogromnej ilości ładunków i są jednym z podstawowych elementów wspomagających pracę urządzeń dźwignicowych. Zależnie od przeznaczenia mogą różnić się rozmiarem, udźwigiem, ilością punktów podwieszenia lub innymi cechami.
Czym różnią się typy trawersów?
Najpowszechniejszym, a przy tym najbardziej wszechstronnym rodzajem tych narzędzi są trawersy belkowe. To proste belki z różną ilością punktów podwieszenia. Mogą występować w zróżnicowanej długości i mieć haki umieszczone na stałe w konkretnych miejscach albo oferować możliwość ich przestawienia, aby zapewnić mniejszy lub większy rozstaw. Istnieją również trawersy przyssawkowe, które – zgodnie z nazwą – są wyposażone w przyssawki zamiast haków, co bywa rozwiązaniem niezwykle pomocnym podczas transportu płaskich elementów, takich jak blachy.
Do czego używa się trawersów specjalnych?
Szczególnym typem omawianych narzędzi są trawersy specjalne, zaprojektowane i przystosowane do przenoszenia konkretnych ładunków lub używania ich wspólnie z innymi urządzeniami. Te elementy mogą mieć wyjątkowy kształt i bardzo różną ilość niestandardowo rozłożonych haków (lub innych części, służących jako punkty podwieszenia). Wykorzystuje się je do przenoszenia ładunków o konkretnych wymaganiach, które muszą zostać spełnione podczas transportu. Mogą one wynikać ze specyficznych wymiarów podnoszonych przedmiotów, konieczności utrzymania ich podczas całego procesu w jednej, konkretnej pozycji lub zastosowania wyjątkowego sposobu podwieszenia. Trawersy specjalne muszą być dobrane odpowiednio do specyfiki ładunku, który mają za zadanie przenieść.
Produkuje się również ich wyjątkowe odmiany, przystosowane do wykorzystania przy wózkach widłowych. Znacząco różnią się one od reszty typów pod względem kształtu, którego specyfika wynika z tego, że nie są one zawieszane na haku urządzenia dźwignicowego, lecz zamiast tego nakładane na widły pojazdu.