W jaki sposób montuje się żurawie warsztatowe?
Żurawie warsztatowe zwykle osadzane są na fundamencie ze śrubami kotwiącymi oraz płycie pośredniej, w której mocuje się kotwy chemiczne. Żuraw zawsze jest na trwale przymocowany do podłoża – konstrukcja jest spawana i kotwiona do zbrojenia. Wszystkie elementy żurawia dobierane są do infrastruktury zakładu i możliwości technicznych montażu. Żurawie warsztatowe dzielą się na kilka rodzajów, a każdy z nich montuje się w inny sposób.
Podstawowym elementem każdego żurawia jest wysięgnik, który w przypadku żurawia słupowego warsztatowego mocowany jest na słupie posadowionym w posadzce. Żurawie słupowe dzielą się na pełnoobrotowe, wspornikowe i z odciągiem. Z kolei wysięg żurawi warsztatowych przyściennych mocowany jest bezpośrednio do elementów konstrukcyjnych hali, co skutkuje ograniczoną możliwością obrotu ramienia. Nieco lepsze parametry pracy mają żurawie przyścienne z wysięgiem montowanym na wsporniku. Najlżejszą budową z kolei cechują się żurawie z odciągiem.
Zasada działania żurawi warsztatowych
Żurawie warsztatowe to urządzenia łączące rozwiązania znane z suwnic i bramek warsztatowych, przy czym wykazują lepszą zdolność manipulowania i są stacjonarnymi urządzeniami, a więc mniejszy obszar zajęty zostaje zasięgiem ich pracy. Wysięgnik wykonuje ruch obrotowy, a promień pracy żurawia zależny jest od długości wysięgnika. Wysokość podnoszenia ładunków wynika bezpośrednio z wysokości montażu. Żurawie obracają się dzięki napędowi elektrycznemu lub ręcznemu. Napęd elektryczny zbudowany jest na klatkowym silniku zmienno-biegunowym. Przy obsłudze ręcznej stosowany jest system linowy. Żurawie mają zdefiniowany dopuszczalny udźwig, którego nie można przekraczać, ponieważ zbyt duże obciążenie grozi uszkodzeniem konstrukcji.